mandag 18. juli 2011

Babysmikke / Scallo-Pie

Strikker for tiden "siklesmikker" til baby. Syntes de var så kjempesøte,
fort å lage og siden det ventes babyer blant venner så passer det
jo perfekt med litt enkel og grei feriestrikk :)
Fant denne søte oppskriften her, men den var selvsagt bare på engelsk,
og jeg tenkte "søren òg, gidder da ikke å sette meg inn i engelske forkortninger..."
Men så enkelt var det ikke....når man først har fått noe på hjernen er det
ikke bare å slette det fra harddisken heller......
Så etter et par dager klarte jeg ikke å holde meg lenger, det var bare å sette
i gang å oversette! Oppskriften var enkel så det gikk heldigvis greit!

 Synes kanten rundt var så fin, og tenk at den faktisk er
strikket!!!! Den forklaringen var å finne på YouTube.

 
Siden jeg nå har gjort jobben og oversatt oppskriften deler 
jeg herved med deg :) 
Samtidig med en stor TAKK til alle andre som deler og 
inspirerer rundt om i bloggverden! :)



Oppskrift på Baby-smekke:
Drops Fine Merino, pinne nr 3,5
Ett nøste er nok til 2 smikker.

Legg opp 3 masker  (alle masker strikkes rett)
1.omg: Øk i første maske ved å *stikke pinnen inn på fremsiden av masken 
og lag maske, ikke ta av masken, stikk så pinnen inn i bakerste del av samme maske
og lag maske, hekt av masken som vanlig*
Strikk 1maske
Øk i siste maske som i første*
= 5 masker på pinnen

2.omg:  Merk av midterste maske
Øk som * i første maske
Strikk frem til midterste maske
1 kast, strikk 1 maske, 1 kast, strikk til siste maske,
Øk som * i siste maske.

3.omg: Øk som * i første maske
Strikk til siste maske,
Øk som * i siste maske.

4.omg: Som 3. omg.

Gjenta 2-4 omgang i alt 12 ganger.

For å lage den fine kanten til slutt se video HER
Det må selvfølglig syes i trykk-knapper el til slutt. Har også sett forslag om å tre
den ene enden inni et av hullene som blir i bølgekanten, evt knapp til å knappe
i gjennom et hull.

Håper forklaringen er forståelig :)

Lykke til!
Klem, Anita ;)

30 kommentarer:

  1. Wee, disse var jo kjempeskjønne Anita! Og du, jeg var helt sikker på at pyntekanten var heklet! Har ikke sett sånn strikking før. Veldig kjekke babygaver det der, akkurat som de stay-on baby bootiesene som jeg har laget ørten par av. Går jo så kjapt og det er alltid kjekt å gi noe man har laget selv ;)

    Så flott at du deler oppskriften, må prøves ut den der!! :D

    Fortsatt god sommer!! :P
    Klem

    SvarSlett
  2. Så flott! Og tusen takk for oppskriften. Denne skal jeg virkelig lage! Har flere småttiser i familien som kunne trenge en sånn.
    Klem =)

    SvarSlett
  3. Å, disse var søte! Så snill du er som deler, eg er så glad for at eg slipper å tyde engelske koder.
    Eg er i full gang med produksjon av første av mange sånne smekker no.
    Lurer bare på en ting; du sier at 4.omg skal strikkes som den 3., men du mener vel den 2.?
    Vi skalvel strikke annenhver omg med kast?

    SvarSlett
  4. Så fin blogg :) legger meg til her:):) ha en deilig kreativ søndagskveld :)

    SvarSlett
  5. Å så fin! Og så flott at du har oversatt og vil dele oppskriften! :-) Gleder meg til å strikke :-)

    SvarSlett
  6. Hei. Har prøvd meg på smekken, men får ikke scallop kanten fin. Når jeg har gjort som videoen viser, starter j rett på felling. 2 og 2 rett sammen....
    Er d der feilen ligger?
    Hilsen Trude

    SvarSlett
  7. Hei Hei.....Supre smekker og so enkle og raske og lage. Tusen takk for oppskrift :-) Trude: om du feller av med vrange masker blir kanten fin ;)

    SvarSlett
  8. Dear Anita,

    I am the designer of Scallo-Pie and your translation has just been brought to my attention. Will you please be so kind and contact me at strickmich (at) frischetexte.de ?

    Thanks in advance,

    Martina Behm

    SvarSlett
  9. Måtte prøve å strikke den nydelige smikka, så kjekt at du har laga oversettelse :-) Her kan du sjå mitt resultat http://csalth.blogspot.no/2014/01/strikka-babysmikke.html

    SvarSlett
  10. Nydelige! Tusen takk for at du har oversatt :)

    SvarSlett
  11. Tusen takk for oppskrift :) Nr 1 i boks på en fredags ettermiddag 👍

    SvarSlett
  12. Tusen takk for at du har tatt deg tid til å dele denne flotte oppskriften med alle oss andre som ikke gidder å oversette fra engelsk. Når jeg har strikket min første skal jeg linje til din side som takk 😊
    God helg

    SvarSlett
  13. Nydelig smekke😃 har strikket to, men avslutningen står igjen.....får til det videoen beskriver, men den slutter så brått! Hva gjør jeg etterpå med alle maskene på pinnen....Hvordan feller jeg av? Håper noen kan hjelpe☺

    SvarSlett
    Svar
    1. fikk du svar på dette 😂 står fast eg også

      Slett
    2. Jeg står også fast,ingen slutt forklaring 🤔

      Slett
  14. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  15. Tusen takk for at du deler :-D

    SvarSlett
  16. Tusen takk 👍😊
    Strikka den for noen år siden, og var kjempeglad for å finne den igjen.

    SvarSlett