onsdag 12. mars 2014

Ut på tur: Mostien

I dag er fridagen min, så då er det kjekt å komme seg ut å gå tur medan det er lyst, i tillegg var det eit flott vêr i dag, og vêrutsiktene framover ser ikkje så fine ut. Då vart det tur på meg og hunden. I dag fall valet på Mostien. Det er ein flott tursti i meir eller mindre flatt terreng i området rundt
 Sunnfjord Museum og Jordbrukskulen, ca 8 km nord for Førde sentrum. Parkering ved musèet. Lengda på heile stien er ca 3,5 km, og den er godt merka. Her kan ein ikkje gå feil, og om ein ikkje ønsker å gå heile er det mogleg å gå avstikkere som kortar turen. Undervegs er det òg laga til mange flotte informasjonstavler og anna" underhaldning"!

 På turen svingar ein innom Stølen. Her er gamle stølshus som er teken vare på. Her kan ein skrive seg inn i gjestebok for Stølen og Mostien.
I dag fekk eg endeleg cashet ein Geocash på Mostien som eg lenge har hatt planar om å få gjort òg!

 Skogbunn er berre såååå flott!!!

 I enden av Mostien ligg vakre Huldefossen, eit landemerke i Førde.

 Synast brua over til Moøyra er så flott, blir så stilig effekt på bilde.

 Huldefossen med litt fotokunsteffekt...

 Sheela venter mens matmor tar bilder...

 Tilbake på museumsområdet



Lang - lang rekke...


5 kommentarer:

  1. Fantastisk bilder - tusen takk for opplevelsen :-)
    Bloggen din blir bare bedre og bedre. Selv om jeg er "kort-lager", så får jeg masse inspirasjon av det du strikker og alle de flotte tur-bildene.

    Klem fra Marianne :-)

    SvarSlett
  2. Nydelige bilder Anita!!!!
    Duhu, har du en enkel måte å legge inn navnet ditt på bildene?
    Ruth Elin

    SvarSlett
  3. Takk for hyggelige kommentarer!
    Når det gjelder navn på bildene mine: Jeg bruker stort sett Photoscape til redigering (gratis å laste ned fra nett, og veldig enkelt å bruke) Med det programmet får jeg gjort det aller meste av enkel redigering, her er det mulig å legge inn tekst på bildene i den størrelse, farge, nedtonet og i de skriftfontene som allerede er på maskinen min. Her får jeg ikke lagret en til senere bruk men må lage for hvert bilde. Enkelt, men tar litt mer tid hvis jeg har mange bilder som her og jeg bruker to skrifttyper og "boble" på hver signatur... :) Når jeg velger å bruke Photoshop for å redigere har jeg her samme mulighet, men kan også lage min egen ferdige signatur til gjenbruk. Da blir den laget som en "brush" og jeg kan hente den samme frem og bruke den som jeg vil mht farge, størrelse ol (femgangsmåte til å lage egen brush fant jeg frem til etter googling på nett) Håper dette var forståelig!
    Anitaklem ;)

    SvarSlett
  4. Veldig forståelig! Smart men den Photoscapen, men dumt man ikke kan lagre den til senere da. Får fortsette på Photoshop da. Usj, hadde håpet på noe enkelt, men sånn er det jo aldri ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, men har du først laget deg en "brush" på photoshopen har du den jo for alltid og da er den superkjapp å bruke! Bare det at jeg ikke alltid gidder å åpne photoshop (for der må jeg hente frem ett og ett bilde....) Latskapen lenge leve.... ;)

      Slett